11 Şubat 2009 Çarşamba

Dizel Motorların Egzoz Gazlarının Arıtılması İçin Yeni Teknoloji

Dinex Emission Technology A/S ‘de 0.5 litrelik dizel motora test için kurulmuş küçük filtre birimi.

Danimarka da dizel araç kullanımı artış gösteriyor. Dizel araçlar şehirlerde yanmamış hidrokarbonlar, nitrojen oksitler ve karbon partiküllerinden dolayı hava kirliliğine neden oluyor. Avrupa mevzuatı emisyonlar üzerindeki kurallarını sıklaştırdıkça azot ayırma teknolojilerinin ve dizel partikül filtrelerinin gereksinimlerinin karşılanması daha zor ve pahalı olacak.

Danimarka Teknik Üniversitesinin Risø Ulusal Sürdürülebilir Enerji Laboratuarlarında (Risø DTU ) 4 yıldır devam etmekte olan yeni bir projede baca gazlarının, özellikle dizel motorların egzoz gazlarının, arıtılması için daha etkin bir yöntem geliştiriliyor. Proje Danimarka Stratejik Araştırma Kurulunun sürdürülebilir enerji ve çevre komisyonu programından yaklaşık 3 milyon $ destek aldı. 

 Elektrokimyasal Baca Gazı Arıtımı 

Hava kirliliği için var olan çözümler partikül filtrelerin kullanılmasını ve ya Seçici Katalitik İndirgeme (Selective Catalytic Reduction) katalizlerini ya nitrojen oksit emicilerini ya da egzoz gazının devridaimini gerektiriyor. Daha az kirlilik için dizel araçlarda değişiklikler yapılması beraberinde ek maliyetlere sebep oluyor.  

Otomotiv endüstrisinde elektrokimyasal baca gazı arıtımı sahip olduğu filtrelerinin sağladığı sayısız üstünlükleriyle ilgi çekici bir hedef haline geldi. Egzoz gazındaki yanmamış hidrokarbonların, zehirli nitrojen oksitlerin ve karbon taneciklerinin arıtımının hepsi aynı filtrede gerçekleşiyor. 

Elektrokimyasal metotların diğer bir üstünlüğü ise yakıta herhangi bir katkı maddesinin eklenmesine gerek duyulmamasıdır. Ayrıca filtre değerli metaller kullanmadan üretilebiliniyor. Mevcut Seçici Katalitik İndirgeme teknolojisi üre içeren nitrojeni; egzoz gazından nitrojen oksidi uzaklaştırmak için indirgeyici ajan olarak kullanıyor. 

Egzoz gazlarının arıtılması motor işleyişinden bağımsız olarak gerçekleşecek. Bu teknoloji önemli alternatif teknolojilerle karşılaştırıldığında önemli yakıt tasarrufları sağlıyor. Ayrıca enerji santrallerinin atık gazlarının arıtılmasında ve muhtemelen gemicilik endüstrisinde de uygulanabilir. 

Araştırma Grubunun Genişlemesi 

Yakın gelecekte araştırma projesi 5 doktoru ve 2 post-doktoru bünyesine katacak. Mevcut araştırma takımıyla birlikte gerçekçi koşullar altında ki dizel motorlarda başarılı bir prototip için teknolojiyi daha fazla geliştirecekler. 

Bu proje Kent Kammer Hansen tarafından yönetilmektedir. Aynı zamanda proje katılımcıları Danimarka Teknik Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümü ve Dinex Emission Technology A / S şirketidir.  

Kaynak:http://www.sciencedaily.com 

Çeviri: Deniz Kaya


Hiç yorum yok: